8:55 AM

NadiBiz: Nurmie rancang ke pasaran global

Oleh Zuraidah Mohamed
zmohamed@bharian.com.my


Umi Kalsom tidak putus asa walaupun pernah kerugian puluhan ribu ringgit


BELIAU dilahirkan dalam sebuah keluarga miskin di Kampung Sungai Nibong, Sekinchan, Selangor.


Namun, kemiskinan itu banyak mengajar Umi Kalsom Tulos, 44 mengenai erti kehidupan sebenar. Kesusahan juga menjadi pembakar semangat kepada anak sulung daripada tiga beradik ini untuk bekerja keras bagi mengubah nasib keluarga.


Selepas mendirikan rumah tangga, kehidupannya masih juga tidak berubah dengan terus dihimpit masalah kesulitan wang. Disebabkan hanya bersekolah hingga tingkatan lima, maka peluang mengubah kehidupan keluarga hanyalah dengan berniaga.


Justeru, Umi Kalsom nekad berniaga kecil-kecilan sebagai penjual produk kesihatan dan kecantikan di sekitar Sekinchan tanpa pengetahuan suami dengan membawa kedua-dua anaknya.

PASARAN TEMPATAN: Umi Kalsom menunjukkan sebahagian produk syarikatnya.

Ketika itu, mahu mendaftar yuran pendaftaran sebagai ejen sebanyak RM20 pun saya tidak ada. Tapi saya bernasib baik kerana penaja produk itu mendahulukan bayarannya.


Ketika berniaga, saya akan meletakkan anak saya dalam raga basikal dan seorang lagi di belakang. Jika bertembung dengan kawan sekolah, saya akan bersembunyi kerana malu.


Namun lama kelamaan saya pun berfikir, kenapa saya perlu melarikan diri sedangkan apa yang saya lakukan adalah untuk mengubah nasib keluarga,� katanya yang kini adalah Pengarah Urusan Nurmie Marketing Sdn Bhd.



Nurmie Marketing Sdn Bhd yang ditubuhkan pada 2005 adalah pengeluar dan pengedar produk makanan serta minuman seperti kordial buah-buahan, makanan industri desa serta minuman kesihatan.

GIGIH: Umi Kalsom dianugerah Usahawan Industri Desa Harapan.

Umi Kalsom berkata, pengalaman sebagai ejen jualan langsung banyak memberi kekuatan dan keyakinan. Apa yang penting ialah bagaimana jurujual itu membawa dirinya.


Katanya, ini kerana pelanggan akan melihat keyakinan diri dan penyampaian jurujual itu terlebih dulu sebelum meyakini produk yang dijual.


Selama bekerja dengan syarikat jualan langsung, saya dibawa melawat lebih 20 negara. Saya juga belajar bahasa Inggeris untuk meningkatkan penguasaan bahasa antarabangsa itu.


Saya mendapat jualan dan bonus yang tinggi dari syarikat jualan langsung berkenaan memandangkan saya berjaya membina rangkaian penjual yang ramai di bawah saya,� katanya.


Pada 1998, beliau menyertai kursus Latihan Pembentukan Usahawan anjuran Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan sewaktu kegawatan ekonomi itu beliau menubuhkan Nurmie Enterprise, gabungan nama kedua-dua anaknya, dengan modal RM50,000.


Ketika itu, katanya, beliau membeli formula minuman kordial daripada seorang pengusaha yang mahu menutup perniagaannya pada RM25,000.


Pengusaha itu mengajar saya cara membancuh sembilan jenis kordial. Malangnya, tindakan itu menyebabkan minuman dalam botol meletup.


Ketika itu, kilang sudah memproses lebih 90,000 botol kordial selain bagi memenuhi tempahan daripada pelanggan.


Saya kerugian berpuluh ribu ringgit. Malah pengusaha kordial berkenaan juga menghilangkan diri,� katanya sambil menambah beberapa syarikat lain juga tidak menjelaskan bayaran tempahan yang dianggarkan lebih RM1 juta.


Langit tidak selalunya cerah. Pada 2001, beliau terpaksa menutup operasi perniagaannya sebelum bangkit semula pada 2005.


Selepas mengerjakan umrah bersama keluarga, beliau tekad membangunkan semula perniagaan. Tanpa diduga rezekinya datang mencurah apabila mendapat permintaan produk yang tinggi daripada pasar raya besar dan agensi kerajaan.


Kini, Nurmie Marketing mengeluar dan memasarkan lebih 20 jenis biskut serta makanan ringan, kordial minuman dan kopi kesihatan untuk pasaran tempatan selain dieksport ke Singapura, Brunei dan Indonesia.


Semua produk diproses dan dikeluarkan menerusi tiga kilang miliknya di Bandar Pinggiran Subang, Shah Alam yang dibeli pada harga lebih RM1 juta.


Umi Kalsom turut dianugerahkan Usahawan Industri Desa Harapan oleh Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah sempena Malam Anugerah Usahawan Industri Desa 2007, baru-baru ini.


Beliau yang juga Pengerusi Biro Peruncitan, Pemborongan dan Francais Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Selangor, berkata untuk menjadi seorang usahawan memerlukan minat mendalam, kemahiran dan keikhlasan serta berpegang teguh kepada prinsip tidak mudah mengalah dalam apa juga keadaan menimpa sekalipun.


Perluas eksport ke pasaran Afrika Selatan, Kanada


NURMIE Marketing Sdn Bhd merancang memperluaskan eksportnya dengan meneroka pasaran negara di Asia Barat, Afrika Selatan, Vietnam dan Kanada menjelang akhir tahun ini.


Pengarah Urusannya, Umi Kalsom Tulos berkata, produk syarikat itu kini sudah menembusi pasaran Indonesia, Brunei dan Singapura yang menyumbang kira-kira 15 peratus kepada pendapatan syarikat berkenaan.


Katanya, beliau yakin sumbangan pasaran eksport kepada pendapatan Numie Marketing mampu meningkat kepada 30 peratus apabila ia mula mengeksport produk utamanya, seperti kordial dan makanan desa ke negara sasaran.


Ketika ini, kami mengeluarkan lebih 100,000 produk makanan dan minuman untuk pasaran tempatan dan antarabangsa berdasarkan permintaan pelanggan dan yakin ia meningkat sehingga 500,000 menjelang akhir tahun ini,� katanya ketika ditemui di Shah Alam, baru-baru ini.


Umi Kalsom berkata, syarikat itu mensasar meningkat jualannya lebih sekali ganda kepada kira-kira RM5 juta tahun ini berbanding RM2 juta tahun lalu menerusi permintaan eksport serta tempahan biskut raya sempena Aidilfitri ini.


Katanya, syarikat memperuntukkan kira-kira lima peratus daripada pendapatannya setiap tahun bagi melaksanakan aktiviti pengiklanan dan promosi khususnya menjelang musim perayaan.


Malah, kami juga akan meningkatkan rangkaian ejen Nurmie di sekitar Lembah Klang dari 100 sekarang kepada 1,000 orang menjelang akhir tahun ini dengan disokong oleh 500 ejen di seluruh negara,� katanya.


INFO
  • Nurmie adalah syarikat pengeluar dan pembekal jus buah-buahan seperti kiwi, mangga, durian belanda, nanas dan anggur. Bagi produk kesihatan ia termasuk Soy Collagen White Coffee dan berasaskan kacip fatimah dan manjakani.


  • Selain biskut seperti tat nanas, almond London dan short bread caremel, Nurmie turut memasarkan produk kegunaan harian termasuk serbuk pencuci dan syampu badan.


  • Nurmie juga adalah antara syarikat berjaya menerusi program Laluan Jutawan Majlis Amanah Rakyat (Mara).


  • Ia mempunyai lebih 100 ejen di seluruh negara dan 500 rangkaian pengedar di seluruh negara.



  • 6:08 PM

    Geli tapi lumayan

    Oleh Nor Affizar Ibrahim
    affizar@bharian.com.my


    TEKUN: Shamsila (kiri) dan Ayu menyediakan proses untuk membuat baja daripada ternakkan cacing di Banting Selangor

    Dua wanita usahawan tani rela gelumang dengan cacing

    SHAMSILA Sharudin, 34, dan Ayu Fazira Awang, 31, adalah antara usahawan wanita yang memberanikan diri menceburi bidang baru membabitkan penternakan cacing. Walaupun masih baru, kedua-dua ibu tunggal ini yakin bahawa bidang yang diterokai dapat mengubah kehidupan dan masa depan. Jika tidak hari ini, mungkin suatu hari nanti.

    Berpegang kepada keyakinan dan semangat itulah, Shamsila mahupun Ayu tekad untuk melepaskan kerjaya masing-masing serta menumpukan sepenuh masa dalam bidang penternakan dengan menganjurkan kursus penternakan cacing bagi membantu melahirkan lebih ramai usahawan menceburi bidang itu secara komersial.

    “DULU memanglah geli... Dengar perkataan cacing pun sudah berasa geli geleman dan jika hendak makan mi, memang tidak jadi dan terus batalkan niat itu. Tetapi kini tidak lagi sebab sudah biasa. Kalau sedang makan dan cacing di sebelah pun tidak menjadi hal,” kata Ayu Fazira Awang sambil ketawa mengingatkan pengalaman lima tahun lalu.

    Rakannya, Shamsila Sharudin yang duduk di sebelah turut berderai ketawa mengimbas kenangan itu. Bagaimanapun, katanya berbeza dengan Ayu, walaupun ketika itu berasa geli dan kotor, hati teruja untuk cuba memegang sendiri dengan tangan sekurang-kurangnya seekor cacing pun jadilah.

    “Memanglah nampak kotor, tetapi namanya pun pergi kursus menternak cacing, kalau tidak cuba kita juga yang rugi. Penat dan membuang masa saja. Bagaimanapun, pendedahan awal yang diperoleh dalam kursus itulah juga yang memberi idea kepada kami untuk menjalankan perniagaan berasaskan bidang penternakan cacing,” katanya.


    TEMPAT ternakkan cacing usahasama Shamsila Sharudin (kiri) dan Ayu Farita di Banting.

    Walaupun cuma menganjurkan kursus penternakan, mereka akui perlu melengkapkan diri dengan apa saja pengetahuan berkaitan cacing termasuk ‘bergelumang’ dengan dunia cacing yang mungkin orang anggap kotor dan menggelikan. Ini termasuklah, memegang, mengetahui jenis cacing, proses pembiakan, apa yang dimakan dan sebagainya.

    “Untuk memberi makan cacing misalnya, selain hampas tebu, sekam padi dan dedak ia turut membabitkan kotoran lembu, kambing dan juga buah-buahan atau apa saja bahan yang sudah busuk. Bagi melakukan tugas itu kami kena buang rasa geli dan kotor serta buat tidak tahu semua itu. Ini kerana kami tahu hasil penternakan cacing lumayan dan jika hendak sesuatu serta berbaloi, kami mesti lakukan,” kata Ayu yang pernah bekerja di bahagian tempahan tiket di sebuah syarikat penerbangan utama di negara ini.

    Shamsila yang pernah menjawat jawatan eksekutif akaun di sebuah firma pula berkata, semuanya tidak pernah dirancang dengan teliti, tetapi mungkin sudah ditakdirkan pintu rezeki mereka murah, sekali gus memberi ruang untuk menceburi sesuatu yang baru.

    Katanya, dulu mereka aktif menyertai persatuan ibu tunggal dan menerusi pembabitan dengan persatuan itulah mereka mendapat peluang mengikuti kursus pertama menternak cacing. Selepas tamat mengikuti kursus, minat mereka bercambah dan mengambil inisiatif meningkatkan pengetahuan serta pengalaman dengan syarikat penternakan pertanian ternakan dan pengeluaran produk cacing, Parkman Agro Resources.



    KOMERSIAL: Antara produk yang boleh dihasilkan melalui penternakan cacing.

    Namun, apa yang lebih menarik minat mereka ialah apabila mendapat tahu bahawa industri penternakan cacing satu industri yang hebat sehingga mampu memberikan pendapatan lumayan dan mudah jika dijalankan dengan betul.

    Berdasarkan fakta, cacing tanah termasuk dalam kategori haiwan hermafrodit iaitu iaitu haiwan yang memiliki dua alat kelamin, jantan dan betina, tetapi untuk proses pembiakan dua cacing diperlukan. Umumnya, 100 ekor cacing tanah dapat menghasilkan 10,000 ekor cacing dalam tempoh setahun.

    “Bagi hasil pendapatan dengan pengeluaran modal sebanyak RM5,600, seseorang itu boleh mencapai pendapatan bersih sebanyak RM24,000 setahun. Itu hanya mengambil kira hasil pendapatan melalui penternakan cacing saja dan tidak termasuk pengeluaran baja cacing yang mana lebih lumayan serta mungkin lebih berlipat ganda lagi,” kata Shamsila teruja.

    Anjur kursus ternakan cacing

    Namun, kedua-duanya yang bercita-cita menjadi usahawan pertanian ternakan dan pengeluaran produk cacing secara komersial mengakui, belum mempunyai cukup modal untuk ke arah itu. Lalu, dengan kerjasama Parkman Agro Resources dan syarikat yang mereka tubuhkan, Rafflesia Enterprise sejak lima tahun lalu, Ayu dan Shamsila menganjurkan kursus Budidaya Cacing bagi melahirkan usahawan yang berpengetahuan, mahir serta berdaya saing secara berterusan.

    Bagaimanapun, kursus dianjurkan syarikat mereka bukanlah ingin mengaut keuntungan semata-mata, sebaliknya turut diagihkan untuk sumbangan amal seperti kepada Rumah Amal Limpahan Kasih, rumah kebajikan Nur Cahaya dan juga ibu tunggal dan anak yatim yang dikenal pasti. Selain bermatlamat untuk membantu golongan tidak bernasib baik ia juga menjadi prinsip kedua-dua wanita muda ini untuk memanjangkan sedekah daripada setiap hasil pendapatan diperoleh demi mendapat keberkatan.

    Beralih mengenai penternakan cacing, Shamsila berkata, pengetahuan mengenai bidang itu di Malaysia boleh dikatakan agak relatif. Padahal di Malaysia, cacing sudah dikenali sejak zaman nenek moyang kita lagi. Mereka menggunakan cacing sebagai ubat yang dapat menyembuhkan pelbagai penyakit dan juga memperbaiki suara agar lebih halus dan sebut. Melalui kajian yang sering dilakukan turut terbukti bahawa manfaat cacing ternyata sangat banyak.

    “Jadi, jika anda melihat jumlah cacing yang banyak, berselirat dan menggeletik lupakan seketika rasa geli dan kotor, tetapi bayangkanlah kegunaan serta nilai lumayannya. Seperkara lagi, mungkin ada yang tidak percaya bahawa cacing boleh memberikan sumber pendapatan beribu-ribu ringgit sebulan, tetapi itulah hakikatnya,” katanya.

    Ayu yang sependapat berkata, di negara seperti Amerika, Filipina, Jepun, Taiwan serta beberapa negara Eropah, cacing sudah banyak digunakan sebagai bahan untuk membuat ubat, kosmetik, pengurai sampah bahkan sebagai makanan manusia. Sementara di Malaysia, katanya penternakan cacing (budidaya cacing) masih baru dan belum dikenal luas. Begitu juga penggunaan dan manfaatnya juga masih terbatas.

    Beliau mengakui, kursus dua hari penternakan cacing secara teori dan praktikal yang dianjurkan sejak setahun lalu itu mendapat sambutan ramai dan peserta yang menghadirinya daripada pelbagai golongan seperti pesara, profesional, graduan serta suri rumah.

    Katanya, kursus dianjurkan itu boleh dijadikan panduan dan laluan untuk menjadi usahawan berjaya kerana mendedahkan pelbagai aspek seperti meningkatkan kebolehan serta pengetahuan mengenai manfaat dan kegunaan hasil daripada cacing, di samping memahirkan diri dengan teknik ternakan budi daya cacing. Selain itu, kursus berkenaan turut mengajar kemahiran mengenai selok belok jenis perusahaan yang diceburi dan membimbing peserta menjadi usahawan termasuk dari segi pemasaran, modal kewangan serta banyak lagi.

    “Penternakan cacing pada dasarnya sangat mudah kerana ia dapat memanfaatkan bahan buangan yang sedia ada untuk kegunaan tempat pembiakan atau makanan cacing selain tidak mempunyai risiko jangkitan penyakit. Potensi bidang ini juga besar, malah pada masa kini permintaan baja cacing khususnya amat tinggi. Oleh itu, jika ada yang berminat meneroka bidang baru ini, khususnya wanita digalakkan menyertai kursus yang kami anjurkan,” katanya.

    7:45 PM

    NadiBiz: KL Hope-On-Hop-Off ikon baru Kuala Lumpur

    Oleh Nor Liza Ahmad

    BAS dua tingkat atau lebih sinonim dengan panggilan 'double-decker' sering dikaitkan dengan London dan ia menjadi ikon kota raya itu.

    Selain London, double-decker juga menjadi pengangkutan popular di beberapa bandar utama di Eropah dan Asia seperti Singapura, Sri Lanka, Jepun dan Hong Kong. Ia biasanya digunakan untuk tujuan bersiar-siar dan melawat tempat menarik di bandaraya terbabit.

    Di Kuala Lumpur, penggunaan double-decker untuk kegiatan itu masih terlalu baru dan hanya mula diperkenalkan tahun lalu.

    Dikenali sebagai KL Hop-On-Hop-Off, perkhidmatan bas double-decker di ibu negara itu dikendalikan Elang Wah Sdn Bhd, syarikat yang diterajui Syed Azhar Syed Nadzir. Syarikat itu ditubuhkan pada 2006 dengan usaha sama rakan niaga, Rizal Ashram Ramli.

    Syed Azhar berkata, penggunaan bas dua tingkat dan pengenalan perkhidmatan bas KL Hop-On-Hop Off dilihat sebagai tepat pada masanya sempena Tahun Melawat Malaysia.

    Berkonsepkan `hop-on-hop-off’, pelancong atau penumpang bas boleh naik dan turun di mana-mana laluan dengan menggunakan tiket yang sama untuk tempoh 24 jam.


    PANORAMA: Pelancong berpeluang menikmati panorama Kuala Lumpur dengan suasana lebih menarik.


    “Idea untuk memperkenalkan konsep bas ini di Malaysia tercetus ketika saya tinggal di London. Saya pernah terfikir bila balik ke Malaysia saya nak bawa konsep bas seperti itu ke Kuala Lumpur (KL),” katanya dalam pertemuan di Kuala Lumpur, baru-baru ini .

    Beliau yang ketika itu bekerja di Airod United Kingdom turut membuat penyelidikan dan mendapati ia sesuai serta berpotensi di Malaysia, terutama untuk menarik pelancong.
    Sekembali ke Malaysia pada 2005, Syed Azhar mula merencanakan strategi bagi menjalankan perniagaan bas bertingkat di KL.

    Pada awal penubuhannya, syarikat membeli empat bas yang dikeluarkan peneraju dalam pembuatan bas dan trak, Scania Chasis And Engine dari Sweden.


    UNIK: Perkhidmatan bas KL Hop-In-Ho-Off memberi alternatif unik untuk mengembara sekitar Kuala Lumpur.


    Bagaimanapun, badan bas itu dipasang di Malaysia dengan reka bentuk terkini untuk memberikan keselesaan dan perjalanan menyeronokkan kepada setiap pelancong.

    Sebelum pelancaran rasmi KL Hop-On Hop Off, banyak publisiti dibuat bagi tujuan promosi dan memperkenalkan perkhidmatan bas bertingkat itu di Malaysia.

    “Sebagai perniagaan baru, kami juga tidak dapat lari daripada berdepan masalah, tetapi ia bukannya halangan.

    “Yang penting perkhidmatan KL Hop-On Hop Off bukan sekadar untuk melawat sekitar KL tapi juga sepanjang perjalanan itu pelancong akan diberi penerangan mengenai sejarah mengenai tempat menarik yang dilalui bas ini, sejarah serta kejadian yang pernah berlaku di Kuala Lumpur dalam sembilan pilihan bahasa,” katanya.

    Syed Azhar menjelaskan, walaupun pada asalnya perkhidmatan itu disasarkan kepada pelancong asing, ia kini akan diperluaskan kepada pelancong tempatan.

    Katanya, setakat ini permintaan semakin baik daripada pelancong asing yang menguasai 95 peratus daripada penumpang bas itu.

    “Bagi pelancong asing bila sebut hop-on-hop off, mereka sudah faham apa fungsi bas ini, tapi bagi pelancong tempatan perkhidmatan ini masih lagi baru kepada mereka dan kami akan pastikan mereka mendapat maklumat yang jelas mengenai perkhidmatan yang disediakan,” katanya.

    Harga tiket yang dikenakan juga berpatutan, malah lebih rendah bagi pelancong tempatan iaitu RM19 untuk dewasa dan RM12 kanak-kanak, manakala pelancong asing berharga RM38 (dewasa) dan RM17 (kanak-kanak).

    “Tiket ini boleh sah laku untuk tempoh 24 jam dan mereka boleh naik dan turun ikut suka mereka serta pada pada bila-bila masa di semua 22 hentian bas KL Hop-On-Hop-Off,” katanya sambil menambah operasi bas itu bermula dari jam 8 pagi hingga 8 malam.

    Beliau berkata, tiket bas boleh diperoleh dalam bas serta di kaunter Bukit Bintang, China Town dan KL Sentral. Syed Azhar berkata, tahun lalu syarikat mengendalikan 48,000 penumpang dan jumlah itu dijangka meningkat sekali ganda tahun ini.

    Menuju hadapan, beliau mahu memastikan KL Hop-On-Hop-Off sebagai antara ikon Kuala Lumpur seperti KLCC, Menara KL dan juga monorel.

    Bagi Syed Azhar, KL Hop-On-Hop-Off bukanlah perkhidmatan bas biasa, sebaliknya ia memberi pengalaman pengembaraan di Kuala Lumpur tanpa henti dan mampu menjadi saluran terbaik kepada pelancong untuk meneroka KL pada harga yang rendah.


    FAKTA: KL Hop-On-Hop-Off

    • KL Hop-On-Hop-Off ialah perkhidmatan bas menggunakan bas dua tingkat atau lebih dikenali sebagai double-decker.

    • Ia dikendalikan Elang Wah Sdn Bhd, syarikat diterajui Syed Azhar Syed Nadzir yang ditubuhkan pada 2006 dengan usaha sama rakan niaga, Rizal Ashram Ramli.

    • KL Hop-On-Hop-Off beroperasi setiap hari dari jam 8 pagi hingga 8 malam.
      Bas akan berhenti di 43 tempat tarikan pelancong dan melalui laluan lebih 100 hotel di Kuala Lumpur.

    • Tiket boleh dibeli pada harga RM19 untuk pelancong tempatan dan kanak-kanak RM12, manakala pelancong asing RM38 dan kanak-kanak RM17.

    • Pemegang tiket boleh naik dan turun bas bila-bila masa di mana-mana 22 hentian bas KL Hop-On-Hop-Off.

    • Tiket sah laku untuk tempoh 24 jam yang memberi kebebasan kepada pelancong melawat tempat yang mereka minati mengikut jadual sendiri.

    • Sepanjang perjalanan, pelancong akan diberi penerangan mengenai sejarah dan tempat menarik di KL dalam sembilan bahasa mengikut pilihan mereka.

    • Tiket bas boleh diperoleh dalam bas serta di kaunter syarikat itu di Bukit Bintang, China Town dan KL Sentral.

    • Tahun lalu kendali 48,000 penumpang dan ia disasarkan meningkat sekali ganda tahun ini.

    • Mahu jadikan KL Hop-On-Hop-Off sebagai antara ikon Kuala Lumpur selain mercu tanda sedia ada seperti KLCC dan Menara KL.